Til venstre Geir Ove Geo Nielsen fra 337 skvadron. Torgeir, Magne, Jan og Hans Tandseter fra verkstedet

Lynx har landet på Gardermoen

Alltid god hjelp fra K. Bull AS. "235" gjør sitt siste løft

Alltid god hjelp fra K. Bull AS. «235» gjør sitt siste løft

Westerland Lynx helikopter «235» er en ny spennende tilvekst til Flysamlingen på Gardermoen. I dag «landet» det etter et par døgn på trailer ned fra Bardufoss og 337 skvadron. Geir Ove Geo Nielsen med 35 års erfaring med Lynx  helikopter hadde tatt turen for å briefe verksted-gjengen. Noen gode historier fra skvadron fikk vi også med på kjøpet. Takk Geo! Geo hadde også «kalt ut» en tidligere maskinist på Lynx; Jan Erland Lohne som bidro til at rotoren kom greit på plass og deretter foldet sammen for å få plass under vingen på Hercules «Tor». Takk til han også. Jan Erland har pappaperm, men det var ingen unnskyldning for ikke å stille opp. Det var bare å ta lille Pilip med på armen.

Rotorblad monteres. Lille Pilip nedert til høyre og pappa Jan fester bolter til rotoren

Rotorblad monteres. Lille Pilip nederst til høyre og pappa Jan fester bolter til rotoren

Takkes må også K. Bull AS som aldri er vanskelig å be når vi trenger kran-kapasitet.

Westerland Lynx ble tatt i bruk av Kystvakten i 1983 og opererte normalt fra deres skip. «235» har logget ca. 7000 driftstimer og 17000 landinger hvorav 10000 på fartøy. Mange av disse under vanskelig forhold i Barentshavet.

Denne helikoptertypen er utstyrt med to turbinmotorer og har en max. fart på 305 km i timen.

Nå vil verkstedgutta klargjøre maskinen i utstillingen og gjøre denne enda mer interessant for vårt store publikum. Det er bare så synd at de kommer til stengt dør. Slik kan det vel ikke fortsette?

Lynx 235 på plass i utstillingen og venter på å bli vist frem for publikum

Lynx 235 på plass i utstillingen og vi tillegger henne følgende spørsmål: Når kan jeg mon tro vises frem for publikum for og brukes i formidlingen av Kystvaktens spennende historie?