Fra forsvaret.no sakser vi:
Jeg er opptatt av å hjelpe våre norske flyelever til å komme seg gjennom den krevende utdanningen og ving-tildeling. Det er beviset for at de nå kan fly et jagerfly alene, sier Simastuen.
Hverdagen hans består i å sitte enten foran eller i baksetet på en T-38 «Talon». Der instruerer han flyelever gjennom timene de trenger i cockpit for å kunne fly et slikt kraftfullt fly alene.
Dag Simastuen, med kallenavnet «Surf», nådde 2. november 7000 flytimer med militær flygning, primært i jagerfly. Det er en milepæl ingen andre nordmenn – og svært få flygere i verden – har oppnådd.
Surf har blant annet fløyet F-16, og nå T-38 på Sheppard Air Force Base, der framtidens norske kampflypiloter utdannes.
Har trent et helt luftforsvar
Målet til Surf er å fly mest mulig for at norske piloter skal bli fullverdig utdannet. Det betyr at han noen dager er oppe i luften med tre forskjellige elever på samme dag. Det blir tre avganger og landinger, mye bevegelse og tre timer flytid. Svært få flygere klarer å fly så mye som det Dag gjør.
– Det kan være utfordrende i perioder. Det er viktig å jobbe seg systematisk gjennom dagene og å ikke trekke seg. Å fly et jagerfly er en viss kalkulert risiko, sier han.
En av Simastuens amerikanske kollegaer har spurt ham: «Surf, how do you do it? You have trained an entire air force».
«Å være kampflypilot er krevende mentalt og fysisk. Dette er toppidrett.»
Boken «Jagerflyger» blir presentert slik:
Dag «Surf» Simastuen (f. 1965) har tilbrakt store deler av sitt liv i luften, og med nesten 40 år som jagerflyger er han en levende legende i norsk luftforsvar. « Jagerflyger» tar deg med på innsiden av et miljø få får innsyn i - der adrenalinet pumper, beslutninger tas på brøkdelen av et sekund, og marginene mellom suksess og katastrofe er knappe. Fra de første flyturene i jagerfly til avanserte tokt med F-16, deler Simastuen sine erfaringer fra et yrke som krever ekstrem presisjon, mentale ferdigheter og fysisk utholdenhet.
Gjennom boken blir vi kjent med menneskene, kulturen og kameratskapet som preger dette eksklusive fellesskapet, og vi får innsikt i teknologien, treningen og ansvaret som følger med å fly noen av verdens råeste maskiner. Dette er ikke bare historien om en mann i luften, men om en livslang lidenskap for flyging, et ukuelig pågangsmot - og en karriere som fortsatt pågår.
Kilde bilder og tekst: forsvaret.no, Forsvarets forum og Ark